2018. december 1., szombat

Sokáig nem tétováztam

Akkor még nem volt lehetőségünk arra, hogy pénzintézet rendezze havi számláink kifizetését. Számítógép se díszítette naponta használatos eszközként az asztalunkat, amellyel forintokat utalhatunk. Meg kellett látogatni a postát és ott sorba állni addig, amíg a csekken szereplő összeggel könnyebbé válhatott a pénztárcánk. Gyakran fordultam hát elő Gábriel főangyal katonáinál. Hivatalból is többször meglátogattam őket a tűz elleni védekezés egy-egy szabályának érvényesítése céljából. Láthattam a fegyelmezett, komoly munkájukat. A hivatal vezetőjét korábbról ismertem, beosztottjai közül többekkel is kerültem kollegiális, barátinak is nevezhető kapcsolatba.

Az ezredforduló környékén egy december végén meghívást kaptam óév búcsúztatóra. Úgy véltem, hogy a tűzoltóparancsnoknak szólt a meghívás, egyenruhát öltöttem. Díszeset, fehér inggel, nyakkendővel.
Munkaidő után a tágas előtérbe asztalok és székek kerültek. A terítőkön harapnivalók, sütemények és italok sorakoztak. Középen a vázákban egy-egy szál virág. A hivatal dolgozói már elfoglalták helyeiket, a hatalmas termet csendes zsibongás töltötte be.
   -Jaj, de szép ez, irigylésre méltó! -önkéntelenül is ez a gondolat motoszkált bennem.
És amíg a kijelölt helyemre kísértek, észrevehettem, hogy ide nem a város egy intézményének vezetőjét, hanem egy barátot hívtak meg. Öröm áradt szét bennem, mi tagadás, elérzékenyültem. Sikerült palástolnom, a világítás is hangulati, nem vehették észre. És a Főnökasszony már beszélt is. Az éves munka rövid értékelését a szokásosan aktuális jókívánságokkal fűszerezte meg, majd felém fordult.
 Egyértelmű, hogy most nekem is mondanom kell valamit, de a feladatot nagyon váratlanul kaptam meg.
Mit is szóljak? Jól van hát, nem okozhat problémát néhány, az eseményhez illő gondolat megfogalmazása. Felálltam, hogy ki is mondjam azokat.
A legközelebbi asztalnál az a fiatal, mindig kedves és mosolygós ügyintéző hölgy ült, akinél a csekkjeimet szoktam rendezni. Rám nézett, mosolygott és én elindultam felé. Megálltam mellette és onnan szóltam mindenkihez.
   -Szeretném, ha szeretteiktől kapnák meg azt az ajándékot, amit én most itt  kikézbesítek.
Beteszem mindenki postaládájába, hogy hazaérve azt megkaphassák, vagy átadhassák. Fogalmam sincs, hogyan jutott ez a megoldás ilyen hirtelen eszembe. Visszafordultam, megfogtam a kért, kicsit tanácstalanul felém nyújtott kezeket. Szemébe néztem ennek a megzavart szépségnek és  bátran, tétovázás nélkül szavaltam.
   -"Mióta készülök, hogy elmondjam..." -kezdtem el a szerelmes versek egyik gyöngyszemét. A "s zizzenve röppenő kis álmokat vadász."-nál már éreztem, hogy jól választottam. A jelenlevők lelkét, ha rövid időre is, csapongva szállni engedtem. Az utolsó két szónál jól megnéztem a fogva tartott és közben a tenyerével felfelé fordított kezeket. Hosszúnak tűnő másodpercek néma csendje után felcsattant a köszönő taps.

A facebookon ma Radnóti Miklós csodaszép költeményét hallgattam, ez juttatta eszembe a történetet. Csak remélni tudom, hogy vannak még munkahelyi kollektívák, ahol egymás mellé leülve, kedvesen vesznek búcsút egy legördülő öreg esztendőtől és nagy szeretettel várják közösen az újat.
És ott a postán?




2 megjegyzés:

  1. Sajnos a járvány miatt már nem ülnek egymás mellé, azonkívül-másak az emberek a munkatársak.Hiányzik a meghittség, a kollegák közti empatikus viszony. Mi már kikoptunk!!

    VálaszTörlés
  2. Ismerek fiatalokat, akik rád cáfolnak, igaz, hogy kevesen vannak.

    VálaszTörlés