2018. december 18., kedd

Volt egy olyan vasárnap


Olyan gyakran nem fordul elő, hogy mindannyian egy asztalhoz ülve várjuk, friss illatával az étkezőt elárasztó húslevest. A mai vasárnap egy ilyen nap. Feleségem, gyermekeim, unokáim és édesanyjaik vettek körül születésnapomat megünnepelni. A mindig kéznél levő asztali áldást felolvastam, "Legyen áldott a nap sugara, és melegítse fel szívedet..." nekiláthattunk az ebédnek.

Aki tehette, étvágygerjesztőnek átmozgathatta izmait kint az udvaron. A gyerekek szabadon futkorásztak, bújócskáztak, előkerült egy labda is. Győzködésükre magam is közéjük álltam gurítani a labdát és ezt aranyosan ők is, magam is megmosolyogtuk. A kertvégi öreg diófánál -a hagyományoktól eltérően- most én is ott állhattam a lencse előtt, gyerekektől körbeölelten.
A mosakodás és öltözködés után ajándékokkal halmoztak el. Rajzokat és verset kaptam unokáimtól, igaz szeretetről árulkodó levelet és keresztrejtvényt. A feladványt gyorsan megfejtettem, meghatározásai családom tagjaival álltak kapcsolatban. Végeredményeként megtudhattam, milyen ajándékot szállít majd a futárszolgálat. Olvasnivalót is kaptam és nemes itókát. El ne felejtsem a sok közül azt a TV-t, amely két nappal korábban már a szobát díszítette.

Mindenki ünnepi öltözetben, jóllakottan várt a tortára átalakított asztalnál. Csendes zsibongás, derűs várakozás az arcokon és példás fegyelmezettség. Fényét kezdi szórni a hét gyertya, zene tölti be a teret és énekelni kezdik József Attilának, önmagát harminckét évesen írt köszöntő  versét. Majd "Ez a nap más, mint a többi" csendült fel. Halász Jutka dala határozottabban és harsányabban, Mert ezt gyakoroljuk, minden születésnapon énekeljük. Csend lett, amit hét tüdő "kemény" munkájának hangja váltott fel. Hat unokám segítségével sikerült az apró lángocskákat sötét kuckójukba beterelni. Elkezdődhetett az óriás kapucíner apró szeletekre szabdalása, jóízű fogyasztása.

Ha véget ér a kávé után a nap, az már emlékezetes marad nekem, ám ők megspékelték a vasárnapomat. Az ebédlő asztala új szerepet kapott. Hátán az aquvarellek megszületésének minden szükséges eszközével. Helyüket ott a sorsolás szerint, felváltva azok a párok foglalhatták el, akik egy-egy festmény alkotóikká váltak. Szemben ül két ember, egyikük elkezdi felvinni papírra a festéket, majd áttolja azt partnerének, aki ugyanazt teszi és ez így megy egészen addig,amíg a mű el nem készül. Közben nincs beszéd, csak a háttér halk muzsikája. Én is megilletődve fogtam hozzá, mint a többiek, de ahogy az idő telt, úgy éreztem egyre szabadabbnak magamat. Mintha a többiek is így lettek volna ezzel, legalább én így láttam. Elkészült a hét pár alkotása és ezeket ajándékként én kaptam meg. Ezután még jókedv csinálta önálló festmények is kerültek közszemlére kitéve a szekrény lapjaira. Ezekre is természetesen benyújtottam tulajdonosi igényemet.
Ezen a szép napon a versek is beköltöztek a falaink közé. Aki merte és vállalta, az szavalhatta. Hallgathattam csak nekem szólót, én mindenkinek mondtam.  Vacsora közben megkerestem Tóth Árpád kötetét és ha már szerelmes lettem ebbe a napba, hát  felolvastam az Esti sugárkoszorú-t. " És jó volt élni, mint ahogy soha, S a fényt szemem beitta a szívembe:" E csodálatos költemény sorai még mindig kavarogtak a fejemben, amikor a nagylányok zongorához ültek és játszottak. A klasszikusokat azért a szamárinduló is követte. Balett bemutatójuk után két kisebb lánykát is tipegős táncba vittek, kedvet csinálva arra, hogy a szoba parkettját mások is koptassák.

Készítettem én is ajándékot az unokáimnak. Arra gondoltam, hogy a 70-éves születésnapomra majd ők is emlékezzenek. Ki-ki megkapta azt a versikémet, amit akkor írtam, amikor kicsi csipáikat kinyitották erre a világra. Miheztartás végett leírtam bölcsnek megítélt gondolataimat. Szabadkoztam is, miszerint ezeket már mások is megfogalmazhatták, de saját költeménnyel fűszerezve, egyszerre hat unokájának ajándékozni, már biztosan sokkal kevesebben tehették meg ezt. Kapott mindegyikük tiszta lapokat, rajzra és írásra alkalmasakat, hozzá kétszínű színes ceruzát, jól faragottat. Mellé grafitot, szürkét, hegyezetlenül. Ez utóbbihoz használati utasítást, soha meg se érintsék. Éles bicskájukat csak a színes hegyekhez illesszék, amilyen legyen az ő életük.

Hetven esztendőt a szeretettek között leélni egy nagy ajándék. Átlag életkorhoz közeli az esemény. Ez a  vasárnap legszebb ünnepe volt az életemnek. Köszönöm nektek ezt az ajándék napot! Gazdagítson benneteket sok év múlva egy ilyen évforduló. Akkor eszetekbe juthat az, hogy volt egyszer egy olyan nap, amikor...


gézve álltam, soká, csöndesen, És percek mentek, ezredévek jöttek

A Cultura Magazin cikke csak engedéllyel másolhat
gézve álltam, soká, csöndesen, És percek mentek, ezredévek jöttek

A Cultura Magazin cikke csak engedéllyel másolható.

gézve álltam, soká, csöndesen, És percek mentek, ezredévek jöttek

A Cultura Magazin cikke csak engedéllyel másolható.
gézve álltam, soká, csöndesen, És percek mentek, ezredévek jöttek

A Cultura Magazin cikke csak engedéllyel másolható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése