2020. március 4., szerda

Miért és mennyi is 1 kW?

Az elektromos áram fogyasztásáról szóló számlámat Budapesten, a Váci úton készítik. Átalányt fizetek átutalással, azért mindenki megnyugtatására néha leolvassák a fogyasztásmérő órát. Elegendőnek tartanám azt, hogy évente egy alkalommal elszámoljunk, egyetlen számlával. Tudom, ez nem lehetséges. A szolgáltatómat jogszabályok kötelezik.
A kezembe veszem, tanulmányozom, átnézem elejétől a végéig és visszájára is. Megtudom, hogy a rezsidíj csökkentése mennyi forintot hagyott a pénztárcámban. Rájövök arra, hogy nem látom tisztán a fogalmak tartalmának és azokra makacsul ráragadt forintok megszületésének körülményeit. Nem vagyok elég okos, ezt a tényt elfogadom és a papírokat mosolyogva ejtem le az asztalra.
Azután bosszankodok. Kérdezés nélkül fizetek és közben fogalmam sincs mit is takar igazán az energia,-elosztói forgalmi,-elosztói veszteség,-kiegyensúlyozási,-átviteli,-elosztói alapdíj? Biztosan csapódik mindegyikhez a jól ismert 27% ÁFA. Ez az amit ismerek, hiszen minden kiadott filléremhez odasomfordál  ez az Európa-szerte kimagasló adó. 

Továbbképzésen vettem részt a hiányzó ismereteim pótlása céljából. Az mégsem járja, hogy tudatlan bólogatásaim elegendőek legyenek folyószámlám érthetetlenségeinek a fenntartására! Mire való a számítógép? Elkezdtem hát kicsit kényszeredetten keresgetni, kotorászni az áramszolgáltatás fiókjaiban. Be kell vallanom, hogy egy dekával sem lettem okosabb. Ez a fránya masina már az első kérdésemre nem adott érdemleges választ. Arra voltam kíváncsi, hogy a paksi erőmű kapuján hány forint értékkel lép ki egy kW-nyi áram. Átfutottam a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal  érdeklődésemhez kapcsolódó rendeletét. Hát bizony, ettől se lettem egy fikarcnyit bölcsebb.
Nem csoda, hogy a további érdeklődéseimre egyre határozatlanabbul kerestem a józan paraszti ésszel megérthető válaszokat, el is bizonytalanodtam. És ahogy így pötyögtem ujjaimmal a billentyűkön egy meglepő anyagot találtam. Tájékoztatást arról, hogy 2020. január 01-től -eltérő mértékben- a villamos számlám elemeinek ÁFA-értékei jelentős mértékben csökkenek. 
Tekintettel arra, hogy ez az információ nem jutott el az idei első számlámhoz, hát elküldtem kérdésemet a szolgáltatómhoz.
Hja! És még arról is tájékoztattak, hogy a fogyasztásom az előző évihez mérten csökkent ugyan, de magas az átlagos lakóssági felhasználáshoz képest. Ez utóbbi információkat megköszönve kíváncsian várom az adótartalom változásával kapcsolatban az érdeklődésemre küldendő feleletet. A válasz példás gyorsasággal meg is érkezett. A lényege: "Az általunk küldött értesítőben a 27 %-os ÁFA összegben került megadásra, a számlákban pedig csak %-ban szerepel." És azt is írták, hogy további információért bizalommal forduljak hozzájuk.
Ó, én balga, szerencsétlen! Miért kell nekem bebizonyítanom, hogy ennyire érthetetlen vagyok! Ahelyett, hogy örülnék a rezsim csökkentésének, áramdíjam gond nélküli kifizetésének, nekiállok kérdezni és kíváncsiskodok?
Igen, én egy érdeklődő ember vagyok. Kíváncsi vagyok arra, hogy az Európa Unió országaiban mennyit fizet 1 kW áramért az állampolgár és villamos fogyasztásának számlája hogyan viszonyul százalékos arányban a havi keresetéhez?  Nem tudom, hogy hány lakásban nem világítanak már az égők és mennyi ember nem költi el vacsoráját csak azért, hogy villanyszámláját kiegyenlíthesse.
Talán jobb is, hogy az erre vonatkozó adatokban nagyon nem mélyülök el mert ugyebár okos emberek szerint van a valóság és létezik a statisztika. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése