2020. március 9., hétfő

A jóra való neveléssel kezdődik

Tíz éve már annak, hogy a Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség bejelentést kapott az Öreg-hegy szennyezéséről. Erről nekem tudomásom volt és vártam a hatóság válaszát, annál is inkább, mivel az érintett területtel szomszédos az én életterem. Mivel semmilyen tájékoztatás nem érkezett, két dolog miatt is fontosnak tartottam az ügy folytatását. Egyik az volt, hogy megtanítsam, a nemes szándékú kezdő lépés után az úton végig kell menni! A másik még fontosabb, a természet védelme és sebeinek gyógyítása!

Ugyanazon év októberében most már én kerestem meg a hatóságot. Tájékoztattam a címzettet, hogy változás nincs, hacsak az nem, hogy a kidobott hulladék mennyisége folyamatosan nő. A szőlőkből a faluba vezető horhos mély árka még akkumulátorokat, sőt személygépjármű karosszériát is magában rejt. A területről lefolyó víz szennyezetten, zavartalanul folyik a patakba. Kértem a címzettet, hasson oda, hogy ez az állapot megszűnjék.
Törvényben megfogalmazott határidőn belül, november hónapban választ is kaptam. Eljárást fognak indítani a terület tulajdonosa ellen. Mert semmi nem történt, 2011. február hónapban megkérdeztem: ki a gazda, milyen eljárást indítottak? Megírtam, hogy sérül a környezet, a természet, a víz, mindazok, aminek a védelmére hivatottak. Tájékoztattam őket, hogy elveszítették a bizalmamat, folytassák tovább hivatalból, engem felejtsenek el. Márciusban mégis megírták, hogy rendet tenni az önkormányzatomat kötelezték, akitől még az előző év nyarán jelzést kaptak. Miszerint, a szemetet elszállíttatták, ennek tényét fuvarlevelekkel igazolták. A valóságban azonban semmi nem történt a szeméttel.
Utóellenőrzés, eljárás indítása az önkormányzat ellen, végrehajtás elrendelése. Ez kellett ahhoz, hogy tegyenek is valamit, a hulladék eltűnjék, konténer várja a szemetelőket. Majd a gyűjtő edényt máshová viszik és újra minden a régi. Az autó karosszéria társaival együtt békésen nyugszik a horhosban, vékonyka földtakaró alatt. A tarthatatlan állapot megújhodására 2016. márciusában felhívtam a Baranya Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály Környezetvédelmi Hatósági és Komplex Engedélyezési Osztály figyelmét, ahonnan gyors válasszal megnyugtattak, hogy az intézkedést megteszik.

Négy éve már annak, hogy ennek a hosszú-hosszú nevű hatóságnak ígérgető levelét megkaptam. Hazudok amikor azt mondom, nem érdekel már az ügy. Dehogynem, csak belefáradtam egy kicsit. Miért is írok akkor most erről az egészről? Mert a polgármester idén, február 20-án a képviselő-testületi ülésen név szerint szólított meg engem, magatartásomat helytelenként megítélve. Eszébe se jutott, hogy amit én az ügyben képviseltem, az mindig is kinőtte magát önös érdekeimből. Annak idején nagyon piszkálhatta a csőrét, ha ennyi idő után felemlegette! Az önkormányzat hatósággal szembeni tisztességtelen magatartásáról viszont egyetlen szót se szólt. Egy fikarcnyi felelősséget sem érez az illegális szemét hegyek miatt, csak annyit vár el a lakósságtól, hogy jelezzék azokat. Nem neki, hanem a rendőrségnek, feljelentés formájában. Legyünk ügyesek és ahhoz bizonyításra alkalmas dokumentumot is csatoljunk.

Unokáim a szüleikkel együtt, zsákokkal felszerelkezve járják rendszeresen körbe a kerítésemen kívüli területet. Az utak mentén, az erdő szélén sikerül is annyit mindig összegyűjteni, hogy azzal a kukámat többször is degeszre tömjék. Talán itt kellene kezdeni, az iskolákban folytatni! Nincs igazam, Polgármester úr?  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése