2018. március 25., vasárnap

Nincs a bornak titka

A megyei tűzoltóparancsnokságon házi borversennyel tettük színesebbé a nőnapot 1984. március 8-án. A csokor virágok mellett azzal tiszteltük meg a gyengébbik nemhez tartozó munkatársainkat, hogy közülük választódhatott ki a borbírálatot végző zsűri. Olyan borok vehettek részt a vetélkedésben, amelyek elkészítéséhez a mintát adónak valamilyen köze van, a szőlő kapálásától a bor fejtéséig.
Hellyel-közzel ismertük egymás nedűit, bolti polcról leemelt mintával nem is kísérletezgetett egyikünk se. Misi cirfandlija a Mecsek délnyugati oldaláról igazán kiváló portéka, mediterrán jelleget kifejező zászlósa a Pécsi borvidéknek. Nem igazán vetélkedhet azzal a vegyes vörösöm. Az oklevél formájában kihirdetett ítélet mégis számomra lett a kedvezőbb. A három grácia helyezést adott, nem egyféle nemesfémet.  Őrnagy úr talán meg is orrolt kis időre rám. Tehetek én arról, hogy a lányoknak jobban ízlett az én falusi kontyalávalóm? Többször nem is mérettük meg egymás borkészítési tudását.

A komlói tűzoltóságon a piac szomszédságában egy vágó szőlőt örököltem, vegyes fehéret, a nyugállományba vonuló parancsnoktól. Mindig csak a gond volt vele, ki kapálja, ki kötözze, permetezze, ki egye és ki igya. Egyetlen vágó szőlője ez a belvárosnak, ügyelnünk kell rá! Majd valaki bevállalta és sajátjaként kezelte. S hogy a szőlősgazda tűzoltók ne fumigálhassák, mérettessék meg a sajátjukkal!
Borversenyt tartottunk 1990-ben, első alkalommal. Csak néhány külsős barát csatlakozhatott hozzánk, akik bizonyítottan ismerői a szőlészet-borászatnak, akik szakavatottan értékelhették a tűzoltók borait. Akkoriban a zweigeltem kapott vegyes okleveleket. Kékfrankos ősét már csak azért sem közelíthette meg, mert 16 cukor foknál magasabb értékű szőlőt egyszer sem sikerült szüretelnem.
Évente megtartottuk a vetélkedőnket. Sándor volt az udvari szőlőnk borásza, e minőségében a legaktívabb bajtársunk. Váratlan halála után az ő emlékére hirdettük meg azokat, nevét is szerepeltetve az okleveleken. A kedves-tréfásan "Szopoki bíbor"-nak elnevezett borom 2009-évben már csak oklevelet kapott a részvételéért. Azóta nincs saját termelésű borom, de elfelejtődött a tűzoltók borversenye is. Talán csak a körülmények nem teszik lehetővé, vagy a ma szolgáló fiúk nem borosgazdák? Talán a házi vetélkedésünket elindító bajtársunk emléke is elhalványodott?Az udvari szőlő sem élte túl a nyugdíjazásomat. Éles szerszámok gyorsan megoldották a "ki gondozza" kérdését.

Mecsekfalun, ahol élek, 33 éve kóstolgathatják egymás borait a versenyre benevezők. Az Öreg-hegyi szőlők is átalakultak, új gazdák szorgoskodnak, új telepítésekkel. Bormintámat addig vittem a kora tavaszi mustrákra, amíg azt a kertemben lévő szőlő vesszők azt lehetővé tették. Tudom, hogy a pontozás nem szigorú, eredményeimre mégis másért lehetek büszke. Nem az  arany-ezüst-bronz- minősítésekre,hanem a részvételemre, illetőleg ahhoz kapcsolódó feltételek megteremtésére. Közreműködtem több alkalommal is a verseny utáni vacsorát követő nótázásban, annak hangszeres kíséretében.

Egy meggyet bőven termő évben kiderült, hogy a faluban többen is bort készítenek a fákról leszedett gyümölcsből. Nosza hát, kóstoljuk meg egymásét! Az elképzelést tett követte, versenyt rendeztünk a létrás bornak a Gumó kocsmában. Első ízben követtem el ilyet, el is vittem, mérettessék meg a cigánymeggyem vörös vére. Az okleveleket, emléklapokat magam terveztem és készítettem mind az eddigi hét alkalomra.

Ezeknek a boros vetélkedéseknek mindegyike nyitott volt az érdeklődők számára is. Soha nem a sikerélmény motivált, a közösséget kovácsoló erők miatt vettem részt szívesen az ilyen rendezvényeken. A muzsikáláson és éneklésen kívül nem titkolom, hogy szívesen kóstoltam meg a borokat is. Megtanultam azt, hogy a jó szívvel kínált, gyenge lőrét sem szabad durván szidalmazni, mert sok izzadtság lehet abban is. Megismételt, második kínálás veszélyét felismerve illett csak udvarias köszönöm-mel visszautasítani azt. Érezheti ezt a gazda is, amikor bedugaszolja az üvegét, de a szemében felcsillan az ígéretes mosoly, a jövő évre vonatkozó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése