2021. február 14., vasárnap

Besorozás

-Egyes-kettes számozást kezd meg! -harsant röviden az utasítás. És mi elkezdtük a hosszú sor elejéről mondani: egy, kettő, egy, kettő, egészen a végén álló frissen bezupált újoncig. 
Hosszú ideig hallgathatták az arra éppen elhaladó civilek ezt a sajátos, közterületi számtan órát.   
-Egyesek két lépést előre lépj!
-Első sor balra át! Irány a teherautók, lépés indulj! 
A fegyveres katonai szolgálatot megkezdők másik fele helyben maradt, érkező autókra várva.                          

Többségünk egy kicsit megszeppenve hallgatta az utasításokat, talán még a tekintetünk is árulkodott. Ennyi év után is természetesnek tartom a bizonytalan jövőnk miatti félénkségünket. Rövidre nyírt hajjal, egyszerű civil ruhában -legtöbbünknek nem is volt másféle cifrálkodó, fitogtató- vártuk a sorsunk alakulását. Azon a napon bevonultak közül több ismerős arcot is felfedeztem, de jó barátom köztük csak egy volt. Laci nemcsak osztálytársam volt az általános iskolában, de pajtásom is a gyermekkori játékokban, csínytevésekben. Amikor sorba állítottak bennünket, szorosan egymás mellé álltunk. Közöttünk nem adtunk másnak helyet, hadd sodorjon egyfelé bennünket a szél. Nem gondoltunk arra, hogy pontosan ez fog bennünket egymástól elválasztani.Így aztán ő Kecskemétre, én Pécsre kerültem. Tekintetünk még találkozott amikor az egyesekkel elindultak az autók. Szomorúan intettem felé, intett ő énfelém. Főszakács lett, de jókat is ehettem volna! Két évig nem is láttuk egymást, majd az idegen város végleg elrabolta őt a szülőfalujától.

Peregtek az évek, a fiaim felnőtt-sorba értek. Főiskolai tanulmányai miatt nem hívták be katonának, polgári szolgálatot teljesített, megszűnt a sorkötelezettség.  Hármuk közül tehát egyikük se vonult be valamilyen fegyvernemi kiképzésre, ahogyan én. Nem kellett hosszú időre elhagyniuk a szülői házat, felváltani azt egy jól bekerített laktanyával.  Azt a jót, amit nekem adhatott a hadsereg, mégis látom a fiúkban. A rendre, fegyelemre, a munkára és a másikkal való törődésre gondolok. Mert ezek a tulajdonságok -ha akartuk, ha nem- ránk rakódtak értékes teherként. Az emlékek közül a rosszak -mert hát ilyenek is voltak- már fel sem villannak előttem. A fiúk  mindhárman becsülettel teljesítik az életük meghatározta feladataikat a tényleges,fegyveres katonai szolgálat teljesítése nélkül is.  

                                                       

1 megjegyzés:

  1. Nagyon jó volt olvasni az írásodat pontosan így volt minden ahogy le írtad ti ketten jó barátok voltatok ,hol ott én az egész családodat tiszteltem ,becsültem szerettem ,a mai napig meg emlegettelek benneteket a páromnak meséltem a te nagyszerű családodról ,köszönöm ,hogy meg emlékeztél rólam !

    VálaszTörlés