2019. április 25., csütörtök

A veréb is madár

A kert csendjét megszakítom, bekapcsolom a rádiót. Ülök a hintaágyon, lóbálom a lábamat. Az áprilisi napsugár melegebben tűz a szokottnál, a szőlő aprócska levélkéi között bujkálva zavartalanul fűti a mellkasomat. Erzsinek most szót fogadok, nem adok térzenét, a halk hullámokon utazva elmélkedek. Nem a világot megváltó gondolatok járnak a fejemben, sőt! Úgy is mondhatnám, hogy üres fejemmel a fátyolfelhők közé nézve elbambulok. Darázs zümmög mellettem, figyelem, hogy mit csinál. Ezek a csibészek képesek a legapróbb helyekre is beköltözni és azzal jókora meglepetéseket okozni.
A háztető cserepeinek legalsó sora néhány helyen lehetővé teszi, hogy fedezékébe madarak költözhessenek. Ideális lakás ez egy veréb családjának. Idén se hagytak cserben, a csatorna sarkánál fészket építettek. Egyre ritkábban látom a fajtáját, házi-veréb pár most a  kedves vendégem.
Elnézem és megcsodálom őket. A fiókák már kikeltek, a szülők munkáját figyelve már nagyobbacskák lehetnek. Hosszú órákon keresztül, fáradhatatlannak tűnve hordják az eleséget a tátogó csőröcskékbe. Nem tudom, hány kis csurit kell kiszolgálniuk, de ezt a szülői feladatot becsülettel teljesítik. Soha nem hagyják őrizetlenül a fészküket. Amíg egyikük elrepül élelemért, a másik a csatorna szélén áll és figyel. Majd helyet cserélnek. Kemény munka! Jó néhány fertály óra telhetett el amíg megláthattam, hogy mindketten állnak a vártán és szusszannak egyet. Azt nehezen tudom elképzelni, hogy a cseperedő madárkák jóllaktak volna, bár a hangjukat nem hallottam. Ezen nem csodálkozom, hiszen a rádió is szól, a fészek is messze van és a hallásom se százas már.

Az ejtőzésnek vége, szedelőzködök és aztán mégis maradok. Kiértékelem ezt a másfél órányi időt. Semmit nem tettem, de semmit nem is mulasztottam el megtenni. Mégis gazdagabb lettem. Megerősödött bennem az állatvilágba vetett hitem és bizodalmam. Mert amit láttam, az a család, a kötelesség,a felelősség, a szeretet és a féltés volt.

A veréb is madár kifejezés nem állja meg a helyét, mert a veréb az egy a madarak közül. A jómadár, palimadár és ilyen hasonszőrű szavak pedig csak emberekre biggyeszthetők, azok nem a madarakat sértők.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése