2018. május 11., péntek

Németajkú magyarok?

Édesapám névváltoztatása kapcsán bemutattam az apai ágról ismert őseimet. Nehogy szó érje a ház elejét, ismereteim alapján megteszem ugyanezt az anyai ágon is. Hadd tudja -ha akarja- családom valamennyi tagja, sok évtized után is, honnan erednek gyökereik egy része.

Horváth Ferenc és Major Julianna gyermeke Horváth Ágnes Sopron megyében, Egyházasfalván születik 1846. december 19-én. Wagner Mihály és Kaufmann Júlianna Vas megyében, Alsószénégetőn, (Ausztria, Burgenland) 1845. január 21-én örülhettek gyermekük, Wagner Mihály világra jöttének. E két gyermek adott életet Wágner Mihálynak, aki Sopronkövesden, 1871. december 21-én látta meg a napvilágot. Nevében az "á" vélhetően elírás eredménye lehet. Ő a nagypapám, akinek ötödik gyermeke Erzsébet. Édesanyám, aki Kisgyulán született, 1914. április 14-én.

Schweibold Mátyás és Jakob Mária Anna Godisa lakósai. Katalin leányuk 1842. február 16-án látta meg a szüleit. Horell Ferenc és Fuchs Ágnes Horell János névre keresztelt fiúk Magyarszéken, 1827. december 31-én az esztendő utolsó napjának gyümölcse. Katalin és János sokgyermekes családjába Horell Mária 1886. március 31-én érkezik meg. Ő az én nagymamám, negyedik gyermeke Erzsébet, Ő az én édesanyám. A nagypapám korábban ugyanebből a családból választotta ki hitvesét, generációs különbséggel és lett édesapja Mihály nagybácsimnak, akinek édesanyja -korai halála miatt- csak rövid ideig örülhetett gyermekének. Nagymamámat és az ő testvéreit érdekesség miatt sorolom fel: Teréz Schwabik Jné, Ágnes Schaff Antalné, Anna Schaff Gáspárné, Regina Hofekker Jné, Katalin Kovács Jné, Rozália Kincz Ané, Erzsébet Heiland Fné). A sort legfiatalabbként Mária zárja. Nyolc gyermek, mindegyik lány! (Születtek fiúk is, nagyon korán meghaltak.)

Mindkét ágon, többségében német eredetű nevek találhatók. A magyarországi németek német ajkú magyarokká váltak. Közülük akiket ismertem és akikről hallottam, szerény, dolgos emberek voltak. A földművelőtől a borbély-felcserig, a földbérlő borkereskedőtől a hentes-mészárosig több szakma birtokosai voltak ők. Biztos vagyok abban, hogy eleim magyarnak érezték magukat, szerették Kárpát medencének ezt a -alakját és nagyságát gyakran változtató- gyöngyszemét.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése