2021. július 25., vasárnap

Pegazus

   A majd mindenkihez eljutó médiák nem igazán akarnak beszélni a botránnyá dagadó NSO Group Pegasus kémszoftverről. Kényes kérdések, esetenként egymásnak ellentmondó nyilatkozatok, válaszok adásának megtagadása. Minden előfordul az ügyben, ami csak elképzelhető. Felelős vezetők nem tudják a helyüket és szerepüket és nincs aki őket eligazítsa. Talán túlzottan bátran és meggondolatlanul foglalkoztak volna a kémkedés ezen eszközével? Elképzelhető, tettek és folyamatosan tesznek egyet és mást, ami a köz ízlésével, erkölcsi felfogásával nem összeegyeztethető. Ha ez a magatartás törvénybe ütköző, miért nincs, aki üldözze hivatalból?

A költő már nagyon régen elmondta nekünk tisztán és világosan telefonjának illetéktelen lehallgatását:

"Számon tarthatják, mit telefonoztam 
s mikor, miért, kinek.
Aktákba irják, miről álmodoztam
s azt is, ki érti meg.
És nem sejthetem, mikor lesz elég ok
előkotorni azt a kartotékot,
mely jogom sérti meg."
                                                                                                                                                           Amikor ezeket a sorokat József Attila leírta, a hatalom volt az, aki lehallgatott. Jó húsz évvel a vers megszületése után, gyerekkoromban is fogdosták idegen kezek a telefonok kagylóit. Még hallgatóztak is, szól-e valahol halkan a rádió és miről? Felnőttem és én naiv ember azt hittem, hogy a lehallgatások már csak a mi kis országunk boldogulását hivatottak elősegíteni törvényes és tisztességes keretek között. Hát úgy tűnik, tévedtem, jókorát! Mindig is gyanítottam ezt, de se vezetékes, se mobil telefonom nem volt sajátom. A munkahelyi asztalomon ritkán csörrent meg a készülék és ha mégis, a beszélgetés tisztának és szakmainak hangozhatott csak. Elvétve fordult elő, hogy én tárcsáztam volna valakit. A kárhelyeken használt rádiót bárki lehallgathatta, berkeinken belül az mindenki számára nyilvános volt.
 
Ezt a Pegasus ügyet egyszer majd csak tisztázzák, vagy nem? Bekerül az évtizedekig titkosított akták közé? Parlamentünk arra hivatott bizottsága az ellenzék kérése ellenére sem hajlandó összeülni és beszélni róla. Azt rebesgetik, hogy valamilyen szőnyegtisztító kft. végzi a lehallgatásokat. Biztosan óriási tapasztalattal bírnak a szennyes szőnyeg alá söprésében. A színtiszta igazságot nem fogják közölni velünk, mi kisemberek nem először járunk így.                                                                         Van azonban egy másik lehallgatási ügy, amiről senki nem beszél, amit a parlamenti padsorokban ülők -hovatartozásuktól függetlenül- vagy nem ismernek, vagy nem érdekli őket. Vélhetően valamennyi tagját érinti a rendvédelmi szerveknek, bár én csak a tűzoltóról tudok. Bő három évtizedet szolgáltam velük. Lehet róluk mondani jót s rosszat, de az biztos, hogy amikor kell, az erejüket nem kímélve, tudásuk legjavát igyekszenek adni mások épségéért, biztonságáért, életéért. Ehhez képest ma a megbecsülésük kritikán aluli. És ezeknek az embereknek nyomták évekkel ezelőtt az orruk alá a papírost. Írja alá, vagy szedelőzködjön, kívül tágasabb. Vegye tudomásul, hogy a maga és családja tagjainak birtokában lévő telefonokat lehallgathatják. Nem akartam elhinni, másokat is megkérdeztem. Megerősítették. Ez az egész történet a megalázás küszöbén való átlépést eredményezte. Felelőtlenül, vagy nagyon is tudatosan. Mindenesetre felerősödött az állományból való kilépés folyamata. A hiányt az áthelyezések, vezénylések, a technikát kiszolgáló személyzet számának csökkentése nem tudja pótolni. Rossz úton járunk. Az állami tűzoltóság megalakulását lassú, de töretlen -nem zökkenőmentes- fejlődés jellemezte. Mintegy két évtizede viszont egy rázós, ismeretlenbe vezető mellékútra kanyarodtak a piros autók gazdái.

Nem tudom, hogy a lehallgatási szoftver miért viseli a görög mitológia szárnyas lovának, Pégaszosznak a nevét. Fogalmam sincs arról, hogy lehallgatták-e egyetlen tűzoltónak, vagy családtagjának a telefonját. Mint ahogy azt sem tudom, hogy nem figyelnek-e engem árgus szemekkel, nem tapasztják-e kandi füleiket ajtóim falára. Nem vagyok egy nagyképű ember, tudom, hogy rég nem érdekel senkit egy nyugdíjas tűzoltó élete, tapasztalata, átadható tudása. Miért is lennének éppen rám kíváncsiak? Pedig én nem is bánnám ha lehallgatnának, akár még büszke is lennék rá.
Megtudhatná a kíváncsiskodó füles ember, hogy kikre gondolok, amikor hitvány parazitákról beszélek. Hogy mi az igaz hazaszeretet és kik lehetnek a hazug hazaárulók.   
                                              
És még mindig nem tudom, hogy a lehallgatási szoftver miért viseli a görög mitológia szárnyas lovának, Pégaszosznak a nevét. Ha már az anyja halálakor megszületett paripának nevére keresztelték a kémkedés egy új eszközét, hát szólni kellene neki. Segítse nyugodtan az Olimposz isteneit, de néha gondoljon ránk is. Ne csak szállítsa Zeusz nyilait, néha súgjon is neki, hova dobálja le azokat.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése