2020. július 7., kedd

Tudatos rendetlenség

Magyarországi bankjegykiadó automatából havonta 150.000 Ft összeghatárig díj és költség felszámítása nélkül vehetek fel pénzt a bankszámlámról. A pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény ezen módosítása 2019. március 01-én lépett hatályba. Az én OTP bankom ezt a változást hirdetményében tette közzé az internet hullámain. Tájékoztatója arról szól, hogy mint számlatulajdonos, nekem bármely fiókban, vagy OTP direkt internetes szolgáltatáson keresztül nyilatkozatot kell tennem, mely bankszámláim esetében áll fenn a törvény által adott kedvezmény. Mi tagadás, nem jellemző, hogy a törvényeket, vagy bankok hirdetményeit lázasan kutatnám a neten. Levélben se kaptam erről tájékoztatást a pénzügyi szolgáltatómtól.

A 2009.évi LXXXV. törvény 2014 év decemberében a készpénzfizetés díjmentességét megszüntette. Később kedvezményeket adott a vakoknak és gyengénlátóknak. Újabb két év telik el és 2018. szeptember 1-től a mozgáskorlátozottak, valamint a gondnokság alatt állók örülhetnek a törődéssel.

A százötvenezer forint felvételének díja és költsége havonta cirka 2000 Ft. Van ez az összeg akkora, hogy fontossá tegye landolásának helyét. Nem véletlen a törvényalkotók gyakori visszatérése e kényes területre. Nekem csak egy számlám van, arra utalják a nyugdíjamat, amely a megélhetésemet szolgálja. Miért is kell akkor nekem nyilatkoznom, jól tudja ezt a bankom is. A fióknál, ahol előfordulok, nem írták ki nagy betűkkel ezt a változást, de az ügyintézők se súgták a fülembe. Erre utaló cetli az automatáknál nem keltette fel a figyelmemet a tennivalómra. Nem felejtik viszont soha el a tájékoztatást a legszebb, legjobb, legkedvezőbb hitelfelvételi lehetőségekről.

Mivel a segítő szándékkal megalkotott törvény végrehajtása forintokat emel ki a bankok zsebéből, érthető-de el nem fogadható-a bankok hozzáállása. Havonta vizsgálja nyilvántartása alapján az ingyenes pénzfelvétel jogosságát, ám a kisujját sem mozdítja tisztes tájékoztatásra. A későn ébredők talán még ma sem tudnak a kedvezményekről és a bankok buja extraprofitját növelik. Ez a jelző talán már nem is táncol pengeélen, mert van egy törvény és nincs végrehajtva az alkotó akarata. Pedig azt illene megvizsgálni, ellenőrizni, szükség szerint intézkedni!

Ha majd egyszer én alkothatnám a szabályokat, akkor a bankokat nagyon egyszerűen csak arra kötelezném, hogy havonta 150-ezer Ft. felvételéig tessék az ügyfeleket ingyen kiszolgálni. Még le is ellenőriztetném, elég sokan koptatnák irodáimban az asztalokat. Igaz, épp a napokban jelentette ki egy a sok államtitkár közül, hogy a kormány figyelemmel kíséri az elfogadott törvények utóéletét. Ez úgy lehet igaz, ahogy nekem lennének irodáim. Azután  nem felejteném el a sokakat érintő változtatásokat megjelentetni a ajtóban, rádióban, TV-ben. Felületes tudásom, vagy inkább a csend miatt 2018. szeptember 1-től sokáig hozzájárultam ahhoz, hogy a bankárok osztalékkal tömhessék zsebeiket. Több is veszett Mohácson" szól a mondás, de Mátyás király után kialakult "rendetlenségért" nem engem terhel a felelősség.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése