2021. október 20., szerda

Mostantól csak a mátyásmadár szajkózza!

   Az Új Dunántúli Napló hétfői számában olvasom: "Bánki Beni ifjú költő, slammer, televíziós műsorvezetó, "kreatív celeb" és véleményvezér, ráadásul a közösségi médiában komoly saját infrastruktúrát épített fel, több platformon is jelen van és intenzíven kommunikál." 
 
   Ezt a bevetető, sokszorosan is összetett mondatot én több részre osztanám és előnybe részesíteném a magyar szavakat. Bánki Beni (Becézett keresztnevet csak abban az esetben írnék le, ha az érintett ragaszkodna ahhoz.) fiatal, élesen bíráló költő. Véleményvezér, a televízió ötletekben gazdag híressége, amelynek több színterén is megjelenik, azokon nagy odaadással beszélget a jelenlévőkkel. 

   Félig sem biztos, hogy a pécsi fiút bemutató cikk kezdő sorait én fogalmaztam meg jól. Arról viszont meg vagyok győződve, hogy én vagyok az, aki inkább tiszteli az olvasót és szereti az anyanyelvét. Nem tudok elmenni szó nélkül az idegen nyelvű kifejezések túlzott mértékű és sokszor felesleges használata mellett. Ha velem beszél így valaki, hozzá fűzött mondataimban kényesen ügyelek a csak magyar szavak használatára, amit beszélgetőtársam előbb-utóbb észrevesz és javít a magyarságán.  

   Az interjú alanya extrovertált embernek mutatja be magát. Mondanivalóját végig olvasva csak bátorítani tudom munkája folytatására. Azt pedig, hogy ő barátságos, társaságot kedvelő, ne restellje kimondani nyelvünkön és legyen rá büszke. 

   Elmúlt a hétvége. Az idézett sajtó szombati számából kimaradt a naponta, teljes oldalon megjelenő kormány infó. "Az oltás működik, Magyarország működik. Nem hiányoltam ezt a kesernyés mosolyra fakasztó oldalt, meg aztán ez a hétvégi lap is csak ontotta magából a nekem érdemtelen híreket, az egyoldalú politikai tudósításokat. Az évek során a naplóm egyre inkább igénytelenebb sajtótermékké változott. Már csak mosolyogni tudtam azon, hogy a gyenge kis keresztrejtvényből kimaradt a megfejtendő fősor. A sudoku kitöltése soha nem kényszerített fejtörésre. Egyetlen magyarázó szó nélkül elmaradt az irodalmi melléklet is.

   A slammer mellett most újból megjelent a prof. teljes nagyságában, hirdetni a covid elleni oltás fontosságát a működő kis országunkban. A négy évtizede járó napilapot hosszú hónapok-évek bizonytalansága után lemondtam. Az utóbbi napok megjelent számai csak megerősítették a döntésem helyességét. A napló olvasása helyett a mátyásmadarat fogom hallgatni. Éneke nagyon változatos. Károg és kakatol, ha kell nyávog vagy ugat. Ráfogjuk, hogy még a szekérnyikorgást is szajkózza. Lehet, de saját döntése alapján és őszintén teszi azt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése