2013. május 21., kedd

Asztali áldás


     Pünkösd vasárnap van. Messziről dobja felénk bódító illatát a szegfű és először húzza fel cifra, lila ruháját a három kis akác. Verőfényben fürdőzik az alkalomra megnyírt fű és jókedvükben sorra nyílnak a rózsák. Nem akar az ünnepről lemaradni az erkélyen zöldellő futómuskátlik sora sem, egy-két korai, piros virágával köszönti az érkezőket.
Nemcsak a kert, a konyha is sürgölődik. Erzsi napok óta előkészül és készít egész asztalt beborító finomságokat. Fáradhatatlannak tűnik, azt jól játssza, pedig nem az. Végre Ő is leül az ebédhez. A kihúzott, hosszú asztalt sokan üljük körbe. A kétnapos ünnepen teljes a létszám. Mindannyian itt vagyunk, akik fontosak egymásnak. Mi ketten "öregek", három gyermekünk és a hozzájuk tartozó szeretettek.

     Ritka az ilyen alkalom, napokkal korábban törtem is a fejem, jó lenne valamit mondani. Beszélni a Pünkösdről úgy, hogy abból a mi összetartozásunk, egymás iránt érzett tiszteletünk és szeretetünk csendüljön ki. Azt is elgondoltam már, hogyan fogom a Szentháromságot, a Szentlélek eljövetelét simulékonyan összekapcsolni az én mondandómmal. És mindent csak röviden, nehogy képmutatónak, ájtatosnak, feleslegesen beszédbe bonyolódónak tűnhessek.                                  Asztalon a gőzölgő húsleves. A játékos futkorászástól még kipirult arcú unokáim pillanatok alatt meggyőztek arról, hogy én itt most egyetlen szót sem szólok. Szikraként pattant és azonnal szavakká is formálódott az a kérés, hogy asztali áldást a kicsik mondjanak.
Amíg Eszter és Emese ékes szavaikkal elkápráztattak bennünket, még a kicsi Kata és Levente is, figyelemmel és csendes türelemmel hallgattak.

Emese talán megilletődötten kezdte  de annál határozottabban folytatta:

           Csingilingi gilingalang,
            csilingel a kisharang.
            Asztalunkon finom étel,                                                                
            tiszteljük meg köszöntéssel,
            Jusson annak, kinek nincsen!

Eszter kivárt és csak akkor szólalt meg, amikor biztos volt abban, hogy minden szempár őt figyeli:

           Földből magba, magból a szárba,
            szárból virágba, virágból a kalászba,
            kalászból kenyérbe, kenyérből a testembe,
            testemből lelkembe, lelkemből a lelkedbe.

     Nem igazán szólhattam, meghatottan kezdtem kanalazni a levesemet, füleimben a gyerekek mondatai visszhangoztak.
Mit akartam én? Pünkösdről beszélni? És összetartozásról, szeretetről? Áldom az eszemet, hogy nem tettem.
Eszter és Emese megtették helyettem. Tisztán, gyermekszívvel, mégis felnőttesen komolyan, és gyönyörűn.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése