2010. július 2., péntek

Amikor balga jószág az ember

     Az Öreghegy túlsó oldaláról jött a gazda. Egerszegen ő volt a kákán is csomót kereső, örök elégedetlen paraszt. Amikor Újmajorban mázsáltam a harmados kukoricát, emlékszem, még le sem kászálódott nagy hasával a szekérről, már fújta is a magáét. Rosszallotta az időjárást, kevesellte a termést, sokallta a leadandó kétharmadot. Szidta a téeszt, mint a bokrot, egészen addig, amíg Feri bácsit nem látta közeledni, akiről mindnyájan tudtuk, hogy ő a rend. Nem lett nyájas, de tartotta a száját. Sosem láttam dolgozni. Most is csak állt a két szép lova mellett és elnézte, ahogyan asszonya szó nélkül, könnyű labdaként dobálja az ötven kilós zsákokat. Erős volt, férfiasan kemény vonásokkal. Tekintete mégis csupa jóság. Úgy hiszem ő volt az úr a házban.
A gyümiben dolgoztam lenn a kút mellett, a cementkádat javítgattam. Nagy hangon köszönt, ingének hosszú ujjával megtörölte verejtékező homlokát és kiselőadást tartott az átkozottul magas hőmérsékletről és a hiányzó eső várható kedvezőtlen következményeiről.
   -Ilyenkor igazán  legjobb  a hűvös  pincében  borozgatni! - állapította  meg  nagy  bölcsen. Jöjjön és
kóstolja meg!
    - Miért is ne? - szóltam. - A melóval úgyis készen vagyok.
Három fajta, három pohár. Nem is ízlett. Jobb lett volna fröccsként meginni, de egy pincében ez hogy nézne ki? Amikor a leadott kukoricája mennyiségéről és a hozzá tartozó terület nagyságáról és minőségéről kezdtem el beszélni, már nyugodtan el is köszönhettem.

Két órát lehettem távol. A legszélső cseresznyéhez érve hangokat hallottam. Lesiettem a szaletlihoz, látom, hogy a bátyám a kút vödréből vizet locsol magára. Mellette öcsém áll.
   -Mit csináltok? - kiáltottam le.
A testvér félrerúgta a vödröt, felrohant hozzám, megállt előttem szikrázó szemekkel, artikulátlan hangokat buggyantott ki magából, aztán üvöltve, ordenáré hangon a legvagányabb kocsisokat is maga mögé utasítva káromkodott.
Majd csend lett. Hozzám lépett, átölelt és percekig zokogott.

Már mindent megértettem. A nyitva hagyott kút a leeresztett vödörrel, a zenélő táskarádió, a szanaszét heverő szerszámok, a présház kitárt ajtói. A motorral kiérkező bátyámat ez a kép fogadta. Vissza a faluba segítségért, hogy együttes erővel, a reményt egyre veszítve keressenek a kút mélyén.
Legutóbbi bejegyzésemben egy kutyáról írtam, aki emberként viselkedett, most pedig egy emberről, amely balga jószágként cselekedett. Az esetnek legalább negyven éve. Bátyám ma 65 éves. Az Isten éltesse!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése